بازار خودرو؛

در ماه‌های گذشته قیمت خودرو های خارجی همواره جلوتر از افزایش قیمت ارز حرکت کرده بود و هرگونه افزایش نرخ دلار، تاثیری به مراتب بیشتر روی قیمت این خودروها می‌گذاشت.

در واپسین روزهای پاییزی هستیم و به زودی وارد سه ماهه آخر سال ۱۳۹۹ خواهیم شد. در پاییز امسال بازار خودرو و به خصوص بازار خودروهای وارداتی دست خوش نوسانات مختلفی شدند در حالی‌ که نوسانات اصلی بازار خودروهای داخلی در تابستان به وقوع پیوست.

قیمت خودرو های وارداتی در ابتدا به واسطه افزایش شدید نرخ دلار، روند صعودی به خود گرفت تا جایی که نرخ برخی خودروهای وارداتی تا بیش از ۵۰۰ میلیون تومان نیز افزایش یافت. با این وجود پس از فروکش نرخ ارز و تثبیت آن در محدوده ۲۴ الی ۲۶ هزار تومان، قیمت‌ها تا حدودی کاهش یافتند که البته نباید عدم استقبال مشتریان را نیز در این روند کاهشی بی‌تاثیر دانست.

نمایشگاه‌داری در منطقه عباس آباد تهران، از کاهش دو میلیارد تومانی بی. ام. و ۷۳۰ از ۱۰ میلیارد تومان به زیر هشت میلیارد تومان در ۲۰ روز گذشته خبر داد. ریزش شدید قیمت‌ها ناشی از کاهش ارزش دلار سبب شده تا برخلاف هفته‌های گذشته که خریدار و فروشنده‌ای وجود نداشت، اکنون فروشندگان به صف شوند، هرچند خریداران نیز به امید کاهش هرچه بیشتر قیمت‌ها از خرید دست کشیده‌اند.

جدول قیمت خودرو های وارداتی بازار ایران، هفته آخر آذرماه
جدول قیمت خودرو های وارداتی بازار ایران، هفته آخر آذرماه

نکته جالب در خصوص خودروهای وارداتی موجود در ایران مربوط به مدل آن‌ها است. جدیدترین خودرو وارداتی بازار ایران هیوندای آزرا است که نسخه‌های اندکی از این خودرو با مدل ۲۰۱۹ در بازار موجود هستند. سایر محصولات وارداتی بازار قدیمی‌تر هستند و بخش عمده‌ای از خودروهای وارداتی موجود که امروزه با نام صفر کیلومتر به فروش می‌رسند، در فاصله سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ وارد کشورمان شده‌اند.

علاوه برآن سال‌ها از توقف واردات خودروهایی با موتور حجیم می‌گذرد و در این مدت بازار خودروهای وارداتی با کمبود خودروهای هشت و شش سیلندر مواجه شده است. این مساله شاید در ابتدا چندان مهم به نظر نرسد اما تاثیری که نبود خودروهای بالا رده بر سایر بخش‌های بازار می‌گذارد، موجب افزایش شدید قیمت در سایر قسمت‌های بازار می‌شود. از سوی دیگر قیمت خودرو هایی که پیش از این ممنوعیت وارد بازار شده‌اند به طرز عجیبی افزایش می‌یابد. برای مثال آخرین نمونه‌های تویوتا لندکروزر سری ۲۰۰ با مدل ۲۰۱۳ در بازار ایران موجود هستند و قیمت آن‌ها در طول یک دهه از ۱۰۰ میلیون تومان به بیش از دو میلیارد تومان افزایش یافته است.

چندی پیش نیز در همین رابطه نایب رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت گفته بود:

«اگر دلار تا مرز ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان ریزش کند، قیمت کاذب خودروهای خارجی دست‌کم تا ۴۰ درصد فرو خواهد ریخت.»
اما در بازار خودروهای داخلی شاهد برهم کنش دو نیروی متضاد هستیم، از یک رو چشم انداز سیاسی و اقتصادی کشور به سمت کاهش قیمت هاست و از سوی دیگر با انتشار اخبار مربوط به آزاد سازی قیمت خودرو و در آستانه زمستان (به عنوان چهارمین فصل سال که می تواند با افزایش مجدد قیمت همراه باشد)، اطلاعاتی در خصوص افزایش احتمالی قیمت خودرو منتشر می شود که باعث التهاب در بازار شده است.

نام خودرو

قیمت بازار

پراید ۱۱۱

 ۱۲۴ میلیون تومان

پراید ۱۳۱

 ۱۰۶ میلیون تومان

پراید ۱۳۲

 ۱۰۷ میلیون تومان

پراید ۱۵۱

 ۱۱۰ میلیون تومان

پراید ۱۵۱ – آپشنال

 ۱۱۸ میلیون تومان

تیبا صندوق دار – آپشنال

 ۱۲۶ میلیون تومان

تیبا ۲

۱۲۷ میلیون تومان

تیبا ۲ – پلاس

۱۳۶ میلیون تومان

ساینا – رینگ آلومینیومی

۱۳۲ میلیون تومان

ساینا – آپشنال

 ۱۳۹ میلیون تومان

کوییک آر – دنده ای

۱۵۰ میلیون تومان

کوییک دنده ای

 ۱۴۳ میلیون تومان

آریو اتوماتیک

۳۵۵ میلیون تومان

چانگان cs۳۵

۵۹۵ میلیون تومان

کیا سراتو ۲۰۰۰

 ۷۹۵ میلیون تومان

وانت زامیاد

  ۲۳۰ میلیون تومان

وانت زامیاد آپشنال

 ۲۳۵ میلیون تومان

وانت زامیاد آپشنال دوگانه سوز

  ۲۴۷ میلیون تومان

از سوی دیگر به نظر می رسد که در پارکینگ دو خودروساز بزرگ کشور شاهد انبار شدن حدود ۴۰ هزار دستگاه خودرو هستیم که عرضه شدن این تعداد می تواند به کاهش اختلاف قیمت بین بازار و کارخانه منجر شود، از این رو به نظر می رسد که علیرغم افزایش قیمت، روزهای سختی برای واسطه گران در پیش است و از طرف دیگر این شانس وجود دارد که مصرف کنندگان نهایی بتوانند، با قیمتی کمتر از قیمت های فعلی، خودرو مورد نیاز خود را تهیه کنند.

نام خودرو

قیمت بازار

سمند ال ایکس

 ۱۸۴ میلیون تومان

سمند ال ایکس – ای اف ۷

 ۲۰۴ ملیلون تومان

سمند ال ایکس – ای اف ۷ – دو گانه سوز

 ۲۲۸ میلیون تومان

سورن

 ۲۳۰ میلیون تومان

دنا تیپ ۱

  ۲۶۳ میلیون تومان

دنا پلاس توربو

 ۳۷۰ میلیون تومان

دنا پلاس – توربو – اتوماتیک

 ۴۵۰ میلیون تومان

پژو ۴۰۵ جی ال ایکس

 ۱۸۵ میلیون تومان

پژو ۴۰۵ جی ال ایکس – دو گانه سوز

۱۸۷ میلیون تومان

پژو پارس سال

 ۲۱۱ میلیون تومان

پژو پارس دوگانه سوز

 ۲۳۸ میلیون تومان

پژو پارس – اتوماتیک

 ۳۲۰ میلیون تومان

پژو ۲۰۷ – دنده ای

  ۲۹۵ میلیون تومان

پژو ۲۰۷ –  پانوراما

 ۳۲۵ میلیون تومان

پژو ۲۰۷  اتوماتیک

 ۴۱۰ میلیون تومان

پژو ۲۰۶ – تیپ ۲

 ۱۹۵ میلیون تومان

پژو ۲۰۶ – تیپ ۵

 ۲۵۸ میلیون تومان

پژو ۲۰۰۸

 ۹۴۰ میلیون تومان

رانا ال ایکس

 ۲۰۶ میلیون تومان

رانا پلاس

۲۵۸  میلیون تومان

رنو تندر ای ۲

۳۰۰ میلیون تومان

رنو تندر پلاس – اتوماتیک

۴۶۰ میلیون تومان

دانگ فنگ اچ ۳۰ کراس – اتوماتیک

۳۸۵ میلیون تومان

هایما اس ۵

  ۵۹۰ میلیون تومان

هایما اس ۷ – توربو

۷۰۰ میلیون تومان

سوزوکی ویتارا – اتوماتیک

 ۹۵۰ میلیون تومان

پیکاپ فوتون دیزل

 ۸۰۰ میلیون تومان