سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گیلان، اظهار داشت: در اجرای طرح دارو یار، ۳۶۶ قلم داروهای ضروری و پرمصرف به پوشش بیمه اضافه شدند.
به گزارش پایگاه خبری مرجع آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان (وب‌دا)؛ دکتر نسیبه یوسفیان – سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گیلان، صبح روز چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۵/۰۵ در نشست با اصحاب رسانه گیلان، گفت: از ۲۴ تیرماه سال‌جاری، اجرای طرح دارویار به تمامی معاونت‌های غذا و دارو و همچنین بیمه‌های خدمات درمانی و تامین اجتماعی ابلاغ و تغییر قیمت داروها ازاین تاریخ بروزرسانی شده است.
وی ادامه داد: در اجرای طرح دارو یار، بیمه‌ها پرداخت کننده افزایش قیمت داروها هستند و مردم هیچگونه وجه اضافه بابت خرید دارو پرداخت نخواهند کرد و هدف ما بر این است که مردم به سمت بیمه شدن بروند تا مشمول هزینه اضافه نشوند.
دکتر یوسفیان با بیان اینکه افزایش قیمت داروها، هنوز بصورت کامل بر برچسب و جلد داروها درج نشده است، تصریح کرد: فهرست داروهای تحت پوشش بیمه و قیمت بروزرسانی داروها در وب‌گاه سازمان غذا و دارو قابل مشاهده می‌باشد.
سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه با بیان اینکه با اجرای طرح دارو یار، ۳۶۶ قلم داروی دیگر نیز تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند، گفت: جلوگیری از قاچاق دارو، تجویز منطقی داروها، جلوگیری از مصرف القایی دارو و همچنین‌عدم پراخت وجه اضافه از جیب مصرف کنندگان از مزایای طرح مذکور می‌باشد.
وی با بیان اینکه قیمت داروها به نحوی اصلاح شده است که هزینه تامین دارو برای بیماران نسبت به قبل چندان تغییر نکند، اظهار داشت: به منظور اجرای صحیح طرح دارویار، بازدیدهای مکرر از داروخانه‌ها صورت گرفته و تاکنون نحوه اجرای طرح مناسب ارزیابی شده و مواردی که رویت شده ، تذکر داده شده است.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گیلان در پایان یادآور شد: مردم جهت ثبت شکایات می‌توانند از طریق سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت و ۱۶۶۶ بیمه سلامت اقدام نموده و یا به صورت حضوری به معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گیلان مراجعه نمایند.
در ادامه جلسه دکتر محمود عاطف راد مدیرکل بیمه سلامت استان گیلان با بیان اینکه اجرای طرح دارویار به ایجاد زیرساخت‌های لازم نیازمند بود، اظهار داشت: اولین موضوع تحت پوشش قراردادن آحاد مردم  و همچنین  اجرای نسخه‌نویسی الکترونیک بود.
وی ادامه داد: در نسخه‌های فعلی داروخانه‌ای سه مورد سهم بیمه، سهم یارانه دارو و سهم بیمار وجود دارد که از این سه مورد، دو مورد توسط بیمه پرداخت خواهد شد.
دکتر عاطف راد با اشاره به اینکه طرح دارویار قرار است یارانه دارو را از ابتدای زنجیره به انتهای آن انتقال دهد، گفت: در بودجه سال ۱۴۰۱ تاکید بر این بود که یارانه مستقیماً به مردم داده شود. اکنون همه کسانی که تحت پوشش بیمه باشند از این طرح استفاده خواهند کرد.
وی همچنین با بیان اینکه در استان گیلان بیش از یک میلیون و ۳۸۴ هزار نفر یعنی ۵۴ درصد جمعیت استان گیلان تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند، گفت: از این تعداد یک میلیون و ۸۰ هزار نفر به صورت رایگان تحت پوشش بیمه قرار رفته اند.
دکتر عاطف راد در ادامه تاکید کرد: بیش از ۲۵۰۰ دارو تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند.
در ادامه جلسه دکتر فروغ مهدی زاده نماینده سازمان تامین اجتماعی در این جلسه با بیان اینکه تامین اجتماعی گستردگی بسیاری در ارائه خدمات به مردم به اشکال مختلف را دارد، گفت: اگر بودجه لازم برای اجرای صحیح این طرح به درستی تخصیص یابد قطعاً این طرح ادامه خواهد داشت، زیرا بار مالی فراوانی را متوجه سازمان‌های بیمه‌گر خواهد کرد و باید روند تخصیص بودجه با همکاری دولت به این سازمان‌ها سرعت یابد.
پس از این نیز دکتر سرودی نماینده سازمان نظام پزشکی استان گیلان در این جلسه اظهار داشت: در گذشته دولت یارانه را به تولیدکنندگان می‌دادند و اکنون قرار است به مردم پرداخت شود.
وی ادامه داد: افرادی که تحت پوشش بیمه نیستند با مشکل جدی در خصوص اصلاح قیمت دارو مواجه خواهند شد و می‌بایست شرایط بیمه عمومی برای تمامی آحاد جامعه فراهم شود.
  • منبع خبر : دانشگاه علوم پزشکی گیلان