روابط عمومی و امور بین الملل شورای اسلامی شهر رشت
در جلسه کمیسیون تلفیق شورای اسلامی کلانشهر رشت مطرح شد:
 
رمضان‌پور نرگسی: بودجه بخش رفت‌وروب ۱۵ میلیارد تومان افزایش پیدا می‌کند/ باید با توجه به اولویت پروژه‌ها، کار اجرایی را آغاز کنیم
 
جذب: باید به بودجه ۱۴۰۰ واقعی نگاه کنیم/ باید به جای افزایش تعداد پروژه‌ها چند پروژه را مشخص و آنها را اتمام برسانیم
 
رسولی: نباید یک شهرداری ورشکسته را بسازیم/باید در زمینه بودجه ۱۴۰۰ دقت بیشتری شود تا شهرداری در سال بعد و سالهای آینده دچار مشکل نشود
 
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر رشت – یکشنبه ۱۷ اسفند ماه، چهل‌وسومین جلسه کمیسیون تلفیق شورای اسلامی کلان‌شهر رشت با حضور رئیس، اعضا و مشاورین کمیسیون‌ها با دستور:
– بخش هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه ای بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۰ شهرداری رشت
برگزار شد.
احمد رمضان پور نرگسی، رئیس شورای اسلامی کلان‌شهر رشت در این جلسه با اشاره به اینکه برای تحقق درآمدها و هزینه های جاری باید برنامه ریزی کنیم، اظهار کرد: در بخش هزینه ها براساس لایحه پیشنهادی سال ۱۴۰۰ رقم بودجه ۵۹۰ میلیارد تومان بود که در این رقم در فصل های مختلف مانند جبران خدمات کارکنان، استفاده از کالاها و خدمات، هزینه تملک دارایی ها، کمک های بلاعوض و رفاه احتماعی و سایر هزینه توزیع شده بود.
وی با اشاره به اینکه براساس نظر دوستان شورا و جمع بندی های موجود مجداد یک کاهشی در بعضی از ردیف ها شکل گرفت، افزود: افزایش ۱۵ میلیارد به رقم رفت‌وروب که نظر ما و کمیسیون بودجه نیز رقم ۱۳۰ میلیارد تومانی بود.
رئیس شورای اسلامی کلان‌شهر رشت با بیان اینکه تمهیداتی فراهم شده که بتوانیم رضایت سازمان بازرسی را بگیریم، افزود: مقدمات کار و هماهنگی ها و مکاتبات لازم در حال انجام است و اگر این اتفاق بیفتد حدود ۶۰ میلیارد تومان ضرر نمی کنیم و این قرارداد تمدید می شود.
رمضان پور نرگسی با تاکید بر اینکه با بودجه ۱۰۰ میلیارد تومانی بخش رفت‌وروب دچار مشکل می شود، گفت: اعتبار ۱۵ میلیارد تومانی فعلا اضافه شده و نیاز به ۱۵ میلیارد دیگر نیز هست تا بودجه به ۱۳۰ میلیارد تومان برسد که باید در این زمینه همفکری شود تا ردیف ۱۵ میلیارد تومان دیگر مشخص شود.
وی با اشاره به اینکه نظر من هم این است که بودجه ۶۰ میلیاردی برای پل های غیر هم سطح نیاز نیست، بیان کرد: می توانیم مبلغی را از آن بودجه کم کنیم و آن مبلغ را به بخش رفت‌وروب اضافه کنیم.
رئیس شورای اسلامی کلان‌شهر رشت با بیان اینکه برای پروژه های قرارگاه خاتم توافق نامه چهارجانبه امضا شده خاطرنشان کرد: همه جوانب کار بررسی شده است و دنبال این هستیم که پروژه های خاتم در شهر اجرایی شود.
رمضان پور نرگسی با بیان اینکه باید با توجه به اولویت پروژه ها، کار اجرایی را آغاز کنیم، تصریح کرد: قرارگاه خاتم رسالت محور است و باید پروژه های این قرارگاه ماندگار شود.
وی با اشاره به اینکه باید در این ۵ ماه مانده کار شورا پروژه های قرارگاه خانم اجرایی شود، افزود: ما متولی رودخانه ها در شهر نیستیم اما باید تمامی سازمان ها با شورا هماهنگ شوند تا پروژه رودخانه ها اجرایی شود اما قرارگاه دنبال این است که طرف حساب خود را بشناسد تا این پروژه های اجرایی شود.
محمد حسن عاقل منش، عضو شورای اسلامی کلان‌شهر رشت نیز در این جلسه با تسلیت درگذشت پروفسور ابوالفضل درویزه اظهار کرد: ما نزدیک دو سال است که به مردم قول می دهیم پای قرارگاه خاتم را به شهر باز کنیم، باید به جمع بندی برسیم که پروژه های قرارگاه خاتم کی قرار است آغاز شود.
وی با اشاره به اینکه کلنگ زنی پروژه آغازه شده است، افزود: باید تکلیف این پروژه ها در همین شورا مشخص شود و به قول خودمان عمل کنیم.
حجت جذب، عضو شورای اسلامی کلانشهر رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه بودجه ۶۰ میلیارد تومانی پروژه های پل های غیر هم سطح را می توانیم کاهش دهیم، اظهار کرد: اگر در سال ۱۴۰۰ بتوانیم کار اجرایی این پل ها را هم شروع کنیم نیاز به ۶۰ میلیارد نیست زیرا این مقدار هزینه نمی شود، بنابراین می شود بین ۵ تا ۲۰ میلیارد تومان را از آنجا برداشت.
عضو شورای اسلامی کلانشهر رشت گفت: با مطالعاتی که انجام شده و قراردادی که امضا شده این مبالغ را نمی توانیم محقق کنیم و به همین دلیل فعلا ضرورتی ندارد که ۶۰ میلیارد تومان در آن بخش در نظر بگیریم.
وی با بیان اینکه این بودجه برای بازگشایی ۶ تا ۷ خیابان ۲۱ میلیارد تومان در نظر گرفته ایم، افزود: باید معیار ما برای این بودجه ها مشخص شود.
جذب با اشاره به اینکه مبلمان شهری، نورپردازی و آسفالت شهر بلاتکلیف است، خاطرنشان کرد: مناطق ۴ و ۵ ما ۸ میلیارد تومان بودجه عمرانی دارند در حالی که با ۸ میلیارد تومان چه اتفاقی می خواهد در این حوزه عمرانی بیفتد.
 عضو شورای اسلامی کلانشهر رشت با بیان اینکه با ۴۰ میلیارد تومان در حوزه آسفالت چه اتفاقی می خواهد بیفتد، گفت: چرا واقعی به بودجه نگاه نمی کنیم و چرا تعداد پروژه ها را الکی بالا می بریم و بعد هیچ نتیجه ای هم نمی گیریم در صورتی که باید چند تا پروژه ها را مشخص کنیم وآنها را اتمام برسانیم.
رضا رسولی، عضو شورای اسلامی کلانشهر رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه بودجه سه تا پروژه بازگشایی رینگ ۹۰ متری، بازگشایی کمربندی شهید سلیمانی و بازگشایی فاز دو معلم جاده پیربازار ۳۰ میلیون تومان پیش بینی شده است، اظهار کرد: دلیل اش هم این است که این پروژه ها کد داشته باشد و برایش هم یک پروژه spcl تعریف کردیم و قرارداش هم در حال بسته شدن است.
وی با اشاره به اینکه هزینه این را باید جایی پرداخت شود، گفت: امکان دارد هم این هزینه از درآمدها پیش خور شده باشد که باید این مسئله برنامه ریزی شود.
عضو شورای اسلامی کلانشهر رشت با بیان اینکه از نظر بودجه ای به این بخش به چه شکل پرداخته شده است، تصریح کرد: بودجه این سه پروژه بالای یک هزار میلیارد تومان است اما برای آن ۳۰ میلیون پیش بینی شده است.
رسولی با اشاره به اینکه سالی ۱۵۰ میلیارد تومان درامد حاشیه های رینگ را در نظر گرفته ایم، بیان کرد: تعریف رینگ ۹۰ متری فضای سبز است و برای آن تعریف شده است و بخشی از زمین ها هم در تملک شهرداری نیست.
وی با بیان اینکه ما داریم یک شهرداری ورشکسته را می سازیم، افزود: باید در این زمینه بودجه ۱۴۰۰ دقت بیشتری شود تا شهرداری در سال بعد و سالهای آینده دچار مشکل فراوان نشود و نظر من این است که به این پروژه اصلا فکر نشود.
عضو شورای اسلامی کلانشهر رشت با بیان اینکه توافق ها نباید به هر قیمتی باشد، افزود: تمام رویکرد شورای پنجم تعیین محدوده ها و براساس اصول حرکت کردن بود.
رسولی با اشاره به اینکه باید براساس اولویت ها حرکت کنیم، بیان کرد: در راباطه با پارک دکتر جزیره ای هم اگر قرار است که یک خروجی ملموس داشته باشیم هم یارک است و باید از این رویکرد دفاع شود.
محمد حسن علیپور، عضو شورای اسلامی کلانشهر رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه پول در آوردن در شهرداری خیلی مهم است، اظهار کرد: کسب درآمد در شهرداری خیلی اهمیت دارد.
وی با اشاره به اینکه چرا کسری بودجه ما هر سال زیادتر می شود، افزود: چرا در رابطه با طرح باغ ژاپنی در سال گذشته نتیجه نگرفتیم.
عضو شورای اسلامی کلانشهر رشت با بیان اینکه برای آمدن قرارگاه خاتم به رشت نیاز به بودجه داریم، گفت: باید مدیریت پرتلاش و پرتوان داشته باشیم تا پروژه ها به نتیجه برسد.
علیپور با اشاره به اینکه باید حقایق شهرداری برای مردم بازگو شود، بیان کرد: باید حقایق تمامی سازمان های شهرداری برای مردم بازگو شود.
اسماعیل چراقی، سرپرست مدیریت برنامه و بودجه شهرداری رشت نیز در این جلسه با اشاره به جزئیات طرح پیشنهادی بودجه ۱۴۰۰ اظهار کرد: در بودجه ۱۴۰۰ در بخش بودجه جاری مبلغ ۲۷ میلیارد تومان از بودجه ۶۰۰ میلیاردی کاهش پیدا کرد و در شریاط فعلی بودجه ۵۶۳ میلیارد است.
وی با اشاره به اینکه بودجه عمرانی ۶۷۷ میلیارد است که ۵۵ درصد بودجه را شامل می شود، افزود: بودجه جاری نیز معادل ۴۵ درصد از جمع بودجه خواهد بود.
چراقی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۹ بودجه عمرانی را ۵۳۱ میلیارد دیده بودیم، گفت: که این بودجه ۵۹ درصد بودجه را شامل می شد.
سرپرست مدیریت برنامه و بودجه شهرداری رشت با بیان اینکه در بودجه ۱۳۹۹ تعداد ۶ ماموریت، ۲۶ برنامه، ۴۱ طرح و ۲۵۹ پروژه پیش بینی شده بود، گفت: در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۶۷۷ میلیارد تومان برای ۶ ماموریت، ۲۶ برنامه، ۴۱ طرح و ۲۸۴ پروژه پیش بینی شده که ۲۵ درصد کل بودجه عمرانی را به مناطق ۵ گانه اختصاص داده شده است.
وی با اشاره به اینکه ۴۳ درصد بودجه به سازمانها، حدود ۳۲ درصد به معاونت ها و مرکز اختصاص داده شده، بیان کرد: پروژه های نیمه تمام مستمر ۹۵ درصد هستند و ۵ درصد بودجه نیز متعلق به پروژه های جددید در سال ۱۴۰۰ هستند.
چراقی در خصوص تفکیک ماموریت ها در بودجه ۱۴۰۰ گفت: ماموریت های کالبدی و شهرسازی ۶ درصد کل بودجه، ماموریت محیط زیست و خدمات شهری ۳۸ درصد کل بودجه، ماموریت ایمنی و مدیریت بحران شامل آتش نشانی و پدافند غیرعامل ۲ درصد، ماموریت حمل و نقل و ترافیک ۳۶ درصد، ماموریت خدمات مدیریت شهری ۱۷ درصد شامل برنامه توسعه مدیریت پایدار و ماموریت فرهنگی، ورزشی و اجتماعی یک درصد کل بودجه عمرانی را به خود اختصاص داده اند.
سرپرست مدیریت برنامه و بودجه شهرداری رشت با بیان اینکه در شرایط فعلی بودجه رفت و روب را ۱۵۵ میلیارد تومان در نظر گرفته ایم، افزود: اگر قرارداد تمدید شود مبلغی بین ۱۳۰ تا ۱۴۰ میلیارد تومان در نظر گرفته می شود و ردیف های بودجه عمرانی باید مورد بازنگری قرار بگیرد و اگر شد به آن ردیف اضافه شود.
غلامعلی نیک فهم، سرپرست معاونت حمل و نقل و امور زیربنایی شهرداری رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه قرارداد دو تقاطع غیر هم سطح بودجه ۱۴۰۰ در قالب تفاهم نامه است، اظهار کرد: در رابطه با پروژه های که به قرارگاه خاتم مربوط است این رقم برای همین دو پروژه همخوانی دارد.
وی با بیان اینکه اگر در رابطه با رودخانه ورود کنیم این رقم دو درصد آن پروژه‌ها نیست، گفت: اگر این رقم را کم کنیم باعث ناراحتی پیمانکاران پروژه‌ها می شود زیرا این رقم در رابطه با این پروژه‌ها عددی نیست و بعد از ورود قرارگاه به گیلان می توانیم در بحث رودخانه‌ها نیز ورود کنیم.
ناصر عطایی، معاون مالی، اقتصادی شهرداری رشت نیز در این جلسه با بیان اینکه ما تصمیمی می گیرم که بیشتر تعهدات‌اش ظرف دو سال آینده شهرداری محقق می شود، اظهار کرد: در بودجه ۱۲۴۰ میلیارد تومان تعداد سه پروژه بزرگ که یکی ۳۵۰ میلیارد تومان هزینه دارد، پروژه های قرارگاه خاتم حتما بالای ۴۰۰ میلیارد تومان و پروژه بلوار امام علی بالای ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد.
وی با اشاره به اینکه این پروژه‌ها باید در سال ۱۴۰۱ یا ۱۴۰۲ به اتمام برسد، بیان کرد: با این وضعیت شهرداری زیر دین ۱۲۰ میلیارد تومان رفته است زیرا این پروژه‌های تواتر به پیمانکار ارتباطی ندارد.
معاون مالی، اقتصادی شهرداری رشت با بیان اینکه پروژه این دو تقاطع غیر هم سطح هم اگر انجام شود باز هم برای ما هزینه دارد، گفت: خوبی قرارگاه خاتم این است که پروژه‌ها را ظرف ۱۸ ماه به پایان می رساند.
وی با تاکید بر اینکه قرارگاه خاتم بودجه خود را به موقع می خواهد و در غیر این صورت اصلا کار را آغاز نمی کند، بیان کرد: تعداد ۵ پروژه بزرگ را در یک بودجه ۱۲۴۰ میلیاردی قرار دادند یک کار اشتباهی است و باید با اشرافیت کامل در رابطه با پروژه‌ها تصمیم گیری شود.